تكنولوجيا الطباعة 3D في الفن والتصميم

تكنولوجيا الطباعة 3D في الفن والتصميم

تكنولوجيا الطباعة 3D في الفن والتصميم

图片
 
Seni dan reka bentuk adalah subjek yang ditawarkan oleh universiti yang utama dalam reka bentuk perindustrian, reka bentuk seni alam sekitar, dan komunikasi visual. Ini juga berkaitan dengan seni halus, ergonomik, arca, asas seni bina, reka bentuk perabot, budaya hiasan; seni landskap, psikologi warna; sains bahan; operasi perisian dan pembuatan model antara lain. Makmal-makmal seni dan reka bentuk ini mempunyai sejarah yang panjang di universiti-universiti. Walau bagaimanapun disebabkan oleh perubahan masa kebanyakan kaedah pengajaran eksperimen tradisional seni dan reka bentuk tidak lagi digunakan dalam pendidikan seni moden. Sebaliknya, dengan memperkenalkan teknologi percetakan 3D terutamanya teknologi SLS yang menghilangkan keperluan struktur sokongan semasa mencetak ia benar-benar memecahkan batasan yang dikenakan oleh teknik tradisional. Ini membolehkan kesedaran yang mudah dan tepat idea-idea kreatif pelajar dengan itu dengan cepat meningkatkan inovasi reka bentuk dan kebolehan kreatif mereka.
 
图片

Pembangunan industri percetakan 3Dهلmemupukجي Profesional percetakan 3D. Pada masa ini terdapat jurang bakat yang besar dalam keseluruhan industri manakala pasaran pekerjaan semasa tidak mempunyai sokongan bakat yang kuat. Universiti telah memperkenalkan teknologi percetakan 3D untuk menubuhkan makmal khusus yang menguatkan pelajar'pemahaman keseluruhan jurusan seni dan reka bentuk. Dengan melakukannya menyatukan pelajar'keupayaan aplikasi dalam perisian reka bentuk 3D serta meningkatkan pemahaman dan kebolehan operasi pencetak 3D. Ia bertujuan memupuk bakat serba boleh kreatif dengan kemahiran praktikal ke arah masyarakat sekali gus memperluaskan lagi prospek pekerjaan bagi pelajar-pelajar ini.
 
图片

Contoh biasa disediakan oleh kolej seni tertentu's Cetakan 3Dجي Makmal yang menyerlahkan kerjasama antara"Industri-Universiti-Penyelidikan". Ini akan melibatkan kerjasama yang mendalam dengan perusahaan untuk bersama-sama membina cetakan 3Dجي Makmal mencapai penggunaan pelengkap sumber bakat profesional dengan perkongsian sumber teknikal peralatan perniagaan berdasarkan sumber melalui mengintegrasikan pelajar'pemikiran kreatif ke dalam amalan teknikal syarikat Semasa satu perbualan saya di akademi seni, saya diberitahu mengenai projek budaya dan kreatif kerajaan mengenai percetakan 3D yang mana mereka sedang membuat persediaan di seluruh wilayah. Memandangkan saiz projek yang besar, pelbagai faktor seperti produk bercetak'kesan permukaan, prestasi mekanikal yang komprehensif, rintangan cuaca, kitaran pengeluaran dan kos pengeluaran dipertimbangkan oleh pasukan yang bertanggungjawab akademi seni berkenaan dengan berpuluh-puluh peralatan proses percetakan 3D yang kini terdapat di makmal. Akhirnya, secara amnya dipersetujui bahawa sistem percetakan TPM3D S260 akan diguna pakai untuk pengeluaran.

Pada masa ini, dalam mengajar jurusan seni dan reka bentuk di universiti, penggunaan percetakan 3D telah memainkan aPenting peranan dalam pengajaran sekolah, pembelajaran pelajar, pekerjaan pelajar, penyelidikan sekolah dan pembangunan perusahaan. Jika seseorang berminat dia boleh menghubungi TPME3D untuk mempromosikan"Industri-Universiti-Penyelidikan"pembangunan sihat dalam sektor seni dan reka bentuk.

شارك هذا المنشور: